06 augusti 2007

Loppis

Det var loppis på landet igen. Som det är varje lördag. Varje år. Samma skrangliga skylt där det står skrivet "LOPPMARKNAD" med gråsvarta ojämna bokstäver. Varje år går jag dit och varje år ser jag i princip samma saker. Garaget är översvämmat av gamla grejer. Jag köper nästan aldrig något. Jo, en gång för många år sedan, då jag var gift med min första man och kände mig lite smått osäker på vad jag ville i livet; då köpte jag två ljusstakar. Fem spänn kostade de. Idag står det i ett förråd på landet. Insvepta i spindelnät. Jag såg dem häromdagen och lät dem stå kvar. Jag har faktiskt aldrig tyckt om dem.
För övrigt är jag en person som ständigt rensar. Vill inte ha en massa grejer, de stressar mig. Hindrar min frihet. Så känns det.
Och nu vet jag faktiskt lite mer vad jag vill i livet. Ljusstakarna får stå kvar i förrådet.

2 kommentarer:

Lox sa...

Det tar tid att finna sin stil, att hitta sin smak. Men när man väl har gjort det känns alla val så mycket enklare: antingen tycker man om det, eller ej.

Solrosfrö sa...

Jag gillar också att rensa!!
Känns skönt att få plats i garderober, skåp, leksaksbackar, bokhyllor, förråd, tvättstugan, garaget, vinden ... :)
Hade tänkt mig att hinna med just dessa "rens" på semstern men så blev inte fallet och förresten så kan jag ta det en mörk och regning höstkväll istället, eller hur?