16 juni 2007

Kärlekstunnel

Jag skulle kunna berätta om mina äldsta söners allra första skolavslutning igår. De stod och sjöng längst fram. Fast jag tror minsann inte att de sjöng på riktigt, de mimade nog bara. Sådär som jag alltid har gjort. Faktum är att jag mimade senast igår. Alla föräldrar skulle sjunga Den blomstertid nu kommer, eller nåt i den stilen. Jag kan inte sjunga. Och jag kan inte ens texten.
Dessutom gillar jag inte att bli tillsagd att jag ska sjunga. Det är liksom inte min grej. Jag målar hellre. En parentes.

Jag skulle också kunna berätta om att det var en härlig stund, deras första avslutning. Att bandet som spelade var så bra att en liten tår nästan rann nerför min kind. De är ju så små och redan så duktiga!

Vi gick därifrån. Genom gassande solsken och blommande dofter. Spralliga barn och leenden överallt. Möte med ena systern. Ut och äta. De åt pannkakor och jag en stor sallad; ingen fejk, utan med riktiga råvaror och den nästan flödade över av räkor.

Båt. Vatten. Gröna Lund och möte med nästa syster och son. De åkte allt som man får åka när man är sju år ung. Jag vågade inte ens titta. Jo, kärlekstunneln åkte jag, förstås. Den är gudomlig!

Och så skulle jag även kunna berätta att vi, när dagen började lida mot kväll, fortfarande promenerade i hettande sol. Upp mot Hasselbacken. Vid ett litet rangligt bord drack vi ett glas rosévin och barnen lekte.
Sen båt. Vatten. Hem.
En första skolavslutning var över.

4 kommentarer:

Anonym sa...

åh; vad det där lät mysigt :-) Det är när jag läser sånt som jag längtar så mycket till Stockholm, för det är verkligen en fantastisk sommarstad. Men visst, Öland och Kalmar är inte heller helt fel på sommaren..

Minna sa...

Åh vilken lyx att få gå på Grönan på sin första skolavslutning. Det fick inte jag. jag kommer knappt ihåg min, fast jag minns att jag hade en beige och rosarandig byxdress på mig, och var tvungen att dansa med Stefan Haberl när vi uppträdde...

Solrosfrö sa...

Vackert! Visst är de fina när de står välstrykna och vattenkammande - alla andras barn alltså;). Jag är så blödig så det kom en och annan tår...

Anonym sa...

Vilken underbar skolavslutning! Precis en sån jag vill att mina barn ska få uppleva när det är dags för dem! Visst blir man tårögd när barnen spelar och sjunger. Jag klarar knappt av sommarfesten på dagis, haha.

Var själv uppe på Hasselbacken igår, det är så otroligt vackert där!

Kram
Isa