02 augusti 2007

Om ett samtal

Vi pratade länge i telefonen alldeles nyss. Om två av mina tre barn som är där på landet just nu. Om vädret. Om meningslösheten som kan kännas i livet ibland; vi vill ju leva för alltid. Om rynkor, om hur vackert hon faktiskt tycker att det är med ett åldrat ansikte. Jag höll med. Det är vackert, livets fåror. Vi pratade även om vad vi ska ta med oss ut till landet att grilla imorgon.

Då, mitt i samtalet slog det mig; vi är så nära, så himla nära. Och så lika till utseendet. Det har alltid alla sagt. Ändå är det som om vi tassar runt på tå. Ja, det är något som vi inte vågar närma oss av rädsla. För att förlora varandra? För en sanning vi inte vill höra? Fast egentligen kanske det, helt enkelt, är bäst att ha det som vi har det. Vi levde så tätt intill, tills den dag det kom en lillebror och flera nya människor som skulle bli en ny familj. Då var jag 12 år och valde på något sätt att lämna bubblan. Sedan den dagen är det han som står där, tätt, tätt intill. Jag gick ut i livet. Kanske lite sårad? Med högmod? Min stolthet, över jag vet inte vad, fick mig att lämna min plats till honom. En ny familj hade skapats. Nu har rollerna stabiliserats. Även om jag fortfarande söker några pusselbitar.

Det här kommer jag förmodligen inte att publicera på bloggen. Och om jag ändå gör det, blir det antagligen raderat senare ikväll. Av mig. Jag kan nämligen inte tänka riktigt klart just nu – har nog ätit alldeles för lite kolhydrater idag. Då funkar inte min hjärna.

Nu ringer klockan- lasagnen är klar.

6 kommentarer:

Var dags glimtarn sa...

Hej Sara. Så länge sedan jag skrev ngt och fick ner ett litet "hej jag lever" på min blogg idag. Så styr jag kosan till VIa Fabretti och möts av ett riktigt Sara inlägg. Jag vet inte hur jag ska beskriva varför jag gillar denna text så, det är inte för att jag är nyfiken på ditt liv, det är för att du skriver ner små stora känslor och tankar rent och enkelt. Jag känner igen mig även om min historia är annorlunda delar man nog ofta liknande tankar och jagar liknande pusselbitar. Även om känslominnet är högst personligt och inget man delar. Hoppas jag lyckats "förmedla mig" någotsånär :)

Anonym sa...

Åh, det svider till i hjärtat. Ordentligt. En mammas stora rädsla. Kan se på min äldsta och tänka så - tänk om hon inte känner att hennes plats är lika självklar längre? Lika stark? Jag kämpar med det varje dag.

Oj vad du berörde mig med dina rader. Stark. Kramar till dig.

Sara sa...

var dags glimatarn- tack, jag blir glad av dina rader. Jag förstår vad du menar.

ally- vet du vad? Jag tror inte att du behöver vara orolig. Hon väljer sin väg. Och blir kanske den starkaste? Jag vet inte, kanske har jag fel? Men, en sak är säker- jag har alltid sett mig som lycklig. Jag fick mitt liv. Lite snabbare, kanske. Idag kan jag säga att jag är glad över det. Fast visst har jag sökt hela tiden, söker min plats, min bakgrund, söker svar på känslor som bubblar upp ibland...
Kram till dig!

Sara sa...

ally- forts kommer här: jag kanske hade sökt ändå? Eller så kommer den dagen när blod är starkare än vatten iallafall? Även om jag inte vill erkänna det, vill inte tro det. Det blev snurrigt det här, hoppas att du förstår vad jag försöker säga! :-)

Anonym sa...

Snåriga familjerelationer är ju väl bekant även för mig och de är inte alltid helt lätt att hantera.... förstår så väl hur det kan kännas :)

Anonym sa...

Sökandet kanske bor i själen. Tar olika stor plats beroende på hur livet far fram? Livet - en kär kamp. Kanske.

Kram igen :)