26 september 2007

Knallröd skidoverall

När jag var liten var jag i princip aldrig sjuk. Jag minns att jag och min kompis Lotta sjöng så högt vi bara kunde till Magnus Ugglas låtar framför spegeln hemma i mitt rum. Vi käkade krita. Med alla medel försökte vi bli hesa i hopp om att få vara hemma en dag från skolan. Blev vi hesa? Nix. När jag var 14 år skulle jag, faktiskt tillsammans med samma Lotta, sälja julgranar på Skeppsbron. Då fick jag 40 grades feber. Mamma tyckte att jag skulle rycka upp mig och gå dit och hjälpa Lotta i alla fall. Okej, jag hade kanske inte riktigt 40 grader när jag, iklädd mammas knallröda skidoverall, stod på Skeppsbron och skrek:

- Kom och köp julgranar! Kom och köp! Här finns stans finaste granar!

Men jag fick. Några timmar senare låg jag utslagen på julgranshögen och Lotta fick klara sig själv. Min mamma hade ju aldrig sett mig så dålig, så hon åkte till läkaren med mig. Eller rättare sagt, vi tog tunnelbanan dit. Jag orkade knappt gå. Väl där skulle de ta blodprov. Jag, som än idag har nån slags fobi för allt som har med blod och sånt att göra, svimmade nästan. När jag låg där på en bår skällde mamma på mig. Väste sitt klassiska:

- Sluta larva dig och ryck upp dig!

Det var ju inte så lätt och läkaren försvarade mig. I feberdimmorna log jag segerleendet.

Ni ser, den nästan enda gång jag var sjuk som liten, ung, kalla det vad ni vill, har satt så djupa spår i mig att jag kunnat skriva en sån här lång blogg om det. Om en vanlig influensa mitt i juletider. För övrigt var det första och sista gången jag sålde julgranar.

Nu är tiderna dock förändrade. En kall novemberdag för en sisådär 6 år sedan promenerade mina två förstfödda in på ett så kallat dagis. Sedan den dagen har jag allt som oftast legat däckad i otaliga dagissjukor. Dagisbaciller är inte att leka med. Så även idag. Och igår och nu är jag så jäkla (ursäkta) trött på det! Trött, grinig och sur.

Trött på att inte minnas vilka tidningar (jag har alltid haft en särskild förälskelse i just tidningar) jag läste då. Innan jag fick barn. Nu har jag fått nog; orkar inte läsa en enda föräldratidning till, orkar inte läsa om småbarnslivet, orkar inte se ett enda inredningstips för barnrum till. Det räcker nu. Jag har fått nog.

Låter jag sur och grinig? Ja, men jag sa ju att jag är det. Dagisbacillerna knäcker mig totalt.
Tips på tidningar? Någon? Som inte handlar om barn.

16 kommentarer:

...och snart Stockholm sa...

Har du läst Nu vill jag sjunga dig milda sånger? Ingen tidning förstås, men mysig läsning! Likaså Silke, en tunn bok man läser på några timmar, jättefin!!
Angående influensor och förkylningar. Min käre man brukar otåligt och argt utbrista "nu vill jag bli frisk från den här sjukdomen", efter så där en dag i sängen. Sjukdomen!
Krya på dig.

Anonym sa...

Hej/Ciao!!
Vad kul att hora av dig, lagger genast till favoriter o aterkommer senare - silvia & jag ska aka till nonni.

Var dags glimtarn sa...

Här har du en länk på tidningar som du även kan läsa på nätet, eller som tips på vad du vill köpa!

http://www.vpulp.se

Välj och vraka (ducka för Mama etc)

Eller boktips, Har du läst McCall Smith? Enkelt, rent och alldeles avslappnande befinner man sig snart på afrikas savanner : )Stigh Larsson är annars mer spännande om du missat dem.

Krya på dig, jag var deckad i helgen...

Solrosfrö sa...

När min man är sjuk så köper jag alltid hans favorittidningar; Agent X9 och Fantomen. Han blir som uppslukad och brukar bli piggare ;D Kanske det funkar...?Tidningen Må bra gillar jag annars(förutom Family så..)
Du kan ju alltid beställa hem vårkatalogen från H&M, den är tydligen tryckt redan... Krya på dig!

Sara sa...

jessica: bra tips! Silke har vi på italienska hemma. Tror faktiskt att jag ska läsa den nu ikväll.

silvia: gör så! Och ha det så trevligt hos nonni! :-)

var dags: tack för länk. Ska kolla nu. I ren förtvivlan har jag precis läst Båtnytt!?

jessika: vet du, jag är en analfabet när det gäller serietidningar! Har alltid varit och kommer nog tyvärr så att förbli. Skulle så gärna vilja läsa serier, men jag blir bara stressad. Skratta inte! :-) Det är jobbigt att leta reda på alla bilder som hör till rätt pratbubbla. Eller tvärtom. Jag har fortfarande feber...

Solrosfrö sa...

Om du vill ha en fortsättning på Båtnytt så kan jag skicka en kopia av Trossen (Sjöräddningsssällskapets tidning). Innehåller garanterat inga serier - mest reklam ;D

Sara sa...

jessika: hahaha, låter bra! :-)

Anonym sa...

Nu ska jag luslasa.
Gillar det du skriver.
Har precis haft en lang diskussion med nonna om just sjapighet (i Italien ar dom, som du kanske vet, ganska rejalt sjapiga). Annat var det vi var sma dar uppe i norr, hehehe! Har blir ungarna forkylda bara en strumpa halkar pa sned!

Anonym sa...

Hej Sara, kul att se att du kommit tillbaka till min blogg! Hjartligt valkommen.

Anonym sa...

Jag förstår dig till 100%! Dagisbasiller är inte roliga och man vill definitivt inte ha dem. Vi har tidigare haft vår beskärda del med konstanta sjukdom, månader i sträck. Man blir helt sänkt och sur är bara förnamnet!

Jag har inga andra tidningstips än Family living, Mama (i viss mån, börjar ledsna liiite)och som du ser, jag är i föräldratidningsträsket.;-)

Kram och krya på dig(er?)!!
/Isa

Sara sa...

åsa: ja, jag vet. Min mans nonna tycker att jag är helt vrickad som går barfota inne när det är typ 40 grader varmt. Och antagligen anser hon att jag inte klär på barnen tillräckligt heller. Det är verkligen annorlunda här i norr; på Åland sa alltid min mormor att kylan gör en vacker och att det är nyttigt att frysa lite. :-)

isa: nej, nej – inte mama och Living! :-) Nu vill jag återgå till de tidningar jag läste förut. Jag har läst mama och Living sedan första numren och de är bra. De har gett mig den där vardagslyxen som jag så väl behövde när jag låg och torkade upp all mangopuré. Fast nu känner jag att det är nog. Vill läsa annat nu. Som handlar om annat. Fast vem vet – Living kanske jag återvänder till nångång.

Lox sa...

Living ETC, Plaza och Residence finns hemma hos oss. Och Form (fast bara gamla nummer).

*viskar* Men senaste tidningen jag köpte var Må Bra. Inte så mycket glamour och en aningen för mycket sjukdom.

Rekommenderar även jag "Nu ska jag sjunga dig milda sånger".

Sara sa...

lox: Plaza och Residence läste jag ju alltid förr – tack för att du påminde mig!
Skönt att du erkände det där med Må Bra... Jag, *harkel* har köpt de två senaste numren av just Må Bra. *harkel igen*

Sus sa...

Hej läs böcker!
tex trilogin från Hanne Vibeke-Holst Threses tillstånd mycket bra. Vill du bara ha slapp-somna-till lektyr så ta Hänt extra eller liknande schnark, de rensar dagens hjärna i alla fall så man inte funderar på något. utan kopplar av.

Ha de!

Anonym sa...

Sara, nar tanker du skriva nagot? Absolut inte for att stressa! Per carità! Men det vore ju kul....

Sara sa...

sus: tack för tips!

åsa: ho scritto! Tiden har helt enkelt inte räckt till.